Nyheter

Så köper SEO-bolagen blogglänkarna

SEO-bolag jobbar på olika sätt gällande länkbygge. En väg är att de kan köpa seolänkar på befintliga bloggar och webbplatser. Det är alltså inte deras eget nätverk utan man tar kontakt med bloggaren och diskuterar fram en lösning som passar bägge partner. De som driver bloggar får ofta dessa erbjudanden och kan se ut på följande sätt: SEO-bolaget har börjat arbeta med ett företag som säljer mobilskal. I deras seo-arbete ingår att skaffa relevanta länkar som därmed påverkar webbplatsen uppåt. Delvis kan de erbjuda länkar från sitt eget nätverk och utöver det letar de upp bloggare inom detta ämne.

Bloggar med rätt inriktning för länkar

De hittar en blogg om iPhone och tar kontakt med bloggaren. I mailet presenterar de sin verksamhet kort och att de söker ett samarbete. Ofta nämns inte hur stor summa som ges utan enbart att man söker samarbete. Ett annat alternativ kan vara att bolaget nämner att de vill publicera en välskriven text på bloggen. Eftersom de flesta bloggare vet att seo-bolag har behov av att köpa seolänkar inser de snabbt vad för slags samarbete det handlar om. Det är nu upp till dem att sätta en pris för tjänsten. Här finns lite olika sätt att värdera en länk. För bloggaren är det främst besökare och bloggens storlek som man fokuserar på. Men för seo-bolaget är det nästan viktigare att se på länkkraften och hur stor länkkraft som man kan få del av genom att få en länk.

Samarbeten och internetmarknadsföring

Kommer man överens om upplägg och pris kommer bloggaren att genomföra uppdraget. Det vanligaste är att bloggaren skriver en text och lägger länken enligt instruktionerna. Detta för att texten ska upplevas så naturlig som möjligt både i besökarnas och Googles ögon. Som nämnts tidigare finns alltså möjlighet att bolaget skickar över en färdig artikel som är anpassad till bloggen. Det kan kosta 10 000 kr att köpa en enda seo-länk – men även 100 kr. Allt beror på hur stark som länken anses vara. Med andra ord hur stor påverkan man tror att länken kommer att ha på placeringen i sökresultatet. Det är däremot svårt att veta att en länk verkligen gör skillnad. Detta eftersom ingen vet exakt alla parametrar som Google använder för att avgöra hur en sida ska placeras i sökresultatet.

Se gärna vår artikel om länkar och internetmarknadsföring här. Ranking och länkar inom SEO